Σκέψου πριν το πετάξεις!!! - Διαχείριση Απορριμμάτων

Ερωτηματολόγιο - Ανακύκλωση

Η Περιβαλλοντική Επιτροπή Σχολικής μονάδας αποτελείται  από α) την συντονιστική επιτροπή του τομέα Περιβάλλοντος δηλαδή τον Διευθυντή και δύο εκπαιδευτικούς από το Σύλλογο Διδασκόντων (Πράξη Σ.Δ. 18-18/10/2023), β) έναν μαθητή/τρια εκπρόσωπο για κάθε τάξη, γ) ένα μέλος του Δ.Σ.  του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων και δ) από τον Πρόεδρο της Τοπικής Κοινότητας της Νέας Σάντας Κιλκίς.

Η επιτροπή για το τρέχον σχολικό έτος όρισε ως πρωταρχικό σκοπό την ορθή διαχείριση των απορριμμάτων στη σχολική μονάδα με προεκτάσεις και στην τοπική κοινότητα.

Στόχοι του προγράμματος τα μέλη της σχολικής κοινότητας 

- να συνειδητοποιήσουν  τις  επιπτώσεις της συσσώρευσης απορριμμάτων στο περιβάλλον

- να εφαρμόσουν κανόνες περιβαλλοντικής συμπεριφοράς για την ορθή διαχείριση των απορριμμάτων στη σχολική μονάδα και ευρύτερα

- να κατανοήσουν την σημασία  της μείωσης, επαναχρησιμοποίησης και ανακύκλωσης των απορριμμάτων 

- να αναγνωρίζουν τα διαφορετικά είδη και τις μεθόδους ανακύκλωσης

- να συμμετέχουν έμπρακτα στην διαχείριση των απορριμμάτων στη σχολική ζωή και ευρύτερα

Στο πλαίσιο αυτό  η επιτροπή αποφάσισε να γίνουν τα παρακάτω 

α) περιβαλλοντικός έλεγχος σχετικά με  τη διαχείριση απορριμμάτων στη  σχολική μονάδα, την ανακύκλωση, την κομποστοποίηση και την επαναχρησιμοποίηση  υλικών β) τη δημιουργία και προμήθεια κάδων ανακύκλωσης, τη συλλογή υλικών για επαναχρησιμοποίηση  γ) δράσεις  που να συνδέουν την  διαχείριση απορριμμάτων  με τα γνωστικά αντικείμενα του αναλυτικού προγράμματος σπουδών, δ) την ενημέρωση της σχολικής κοινότητας, της τοπικής και της ευρύτερης κοινωνίας για θέματα διαχείρισης απορριμμάτων.

Υλοποίηση των δράσεων:

α) Ο περιβαλλοντικός έλεγχος υλοποιήθηκε με καταγραφή και φωτογράφηση στοιχείων σχετικά με τα απορρίμματα (Νοέμβριος 2023 - χρήση δύο πράσινων κάδων στην αυλή για σκουπίδια, ένας κάδος για ανακύκλωση μπαταριών, ένας κάδος για ανακύκλωση λαμπτήρων, 5 κάδοι απορριμάτων στο σχολικό κτίριο, κάδος απορριμμάτων σε κάθε τάξη, 20 κιβώτια με βιβλία για ανακύκλωση, 10 ποδήλατα για επαναχρησιμοποίηση).

β) Δημιουργία κάδων ανακύκλωσης χαρτιού και πλαστικού σε κάθε τάξη (εργασία μαθητών/τριών), προμήθεια κάδων πλαστικού και χαρτιού  εντός της σχολικής μονάδας (Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων),  προμήθεια μπλε κάδου ανακύκλωσης (Τοπική Κοινότητα), προμήθεια 2ου κάδου ανακύκλωσης μπαταριών (ΑΦΗΣ), συλλογή τόνερ (Φωτοανακύκλωση), συλλογή πλαστικών καπακιών, συλλογή ρούχων για ευάλωτες ομάδες (μαθητές, εκπαιδευτικοί, Γονείς & Κηδεμόνες), συλλογή ποδηλάτων και πατινιών, συλλογή βιβλίων για επαναχρησιμοποίηση και για ανακύκλωση (Τοπική και ευρύτερη κοινότητα).

γ) Δράσεις στο πλαίσιο των εργαστηρίων δεξιοτήτων και των Α.Π.Σ. των μαθημάτων: -  αποικοδόμηση υλικών, κατασκευή συνθήματος για την ανακύκλωση, δημιουργία  ομάδων από μαθητές Περιβαλλοντικού Ελέγχου και ενημέρωσης των μαθητών, κατασκευή αφίσας για την ανακύκλωση, δημιουργία ιστορίας για την ανακύκλωση με χρήση ΤΠΕ (Scratch), άρθρο για την ανακύκλωση στη σχολική εφημερίδα, σύνταξη κανόνων περιβαλλοντικής συμπεριφοράς στο σχολείο

δ) Ενημέρωση  της σχολικής κοινότητας, της τοπικής κοινότητας μέσα από τις δράσεις, την ιστοσελίδα της σχολικής  μονάδας και την  Παρουσίαση του προγράμματος στην Ημέρα Περιβάλλοντος σε εκδηλώσεις του  Δήμου Κιλκίς και της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κιλκίς.

Αξιολόγηση. Στο πρόγραμμα συμμετείχαν  όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας με αποτέλεσμα  την ενεργή εμπλοκή τους στη ορθή διαχείριση των απορριμάτων στην κοινότητα και τη μείωση του οικολογικού αποτυπώματος στη σχολική μονάδα. Η αξιολόγηση του προγράμματος έγινε μέσω της παρατήρησης και ερωτηματολογίων. Στη πράξη με την εφαρμογή του προγράμματος και δημιουργώντας ένα δίκτυο κάδων  ανακύκλωσης χαρτιού, πλαστικού, πλαστικών καπακιών, μπαταριών και τόνερ στη σχολική μας μονάδα πετύχαμε την μείωση των απορριμμάτων στους πράσινους κάδους (από 2 σε 1 κάδο). Συνεχίζουμε με στόχο  την επόμενη χρονιά  τη μείωση των απορριμμάτων συνολικά (ανακυκλώσιμα και μη).

 

Συγγραφέας: 
amiridisb