ΓΑΙΑ: ΑΝ ΜΕ ΑΓΑΠΑΣ ΜΗΝ ΤΟ ΠΕΤΑΣ

Ο ΚΟΣΜΟΣ ΠΟΥ ΟΝΕΙΡΕΥΟΜΑΣΤΕ

Το πρόγραμμά μας στο πλαίσιο της συμμετοχής μας στο Δίκτυο «Οικολογικά Σχολεία» για το σχολικό έτος 2022 – 23 έχει τίτλο «Γη: Αν με αγαπάς μην το πετάς»

Ο στόχος του προγράμματός μας ήταν οι μαθητές/τριες:

  • Να γνωρίσουν τα υλικά (προέλευση, ιδιότητες) από τα οποία δημιουργούνται αντικείμενα που χρησιμοποιούν καθημερινά και απορρίπτουν
  • Να γνωρίσουν τις συνηθισμένες πρακτικές διαχείρισης απορριμμάτων του Δήμου μας
  • Να αντιληφθούν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των πρακτικών αυτών
  • Να προβληματιστούν για την απώλεια και την σπατάλη πόρων και πρώτων υλών από την κακή διαχείριση των απορριμμάτων
  • Να συνδέσουν τις πρακτικές αυτές με τις δραστηριότητες της καθημερινής τους ζωής στο σπίτι και το σχολείο
  • Να προτείνουν ιδέες για τη μείωση των απορριμμάτων στο σχολείο
  • Να αναλάβουν δράση σχεδιάζοντας έναν Οικοκώδικα καλών πρακτικών που θα μπορούσαν να εφαρμόσουν για τη μείωση της παραγωγής απορριμμάτων αρχικά και τη ορθολογικότερη διαχείρισή τους στη συνέχεια
  • Να συνεργαστούν μεταξύ τους, με τους γονείς/κηδεμόνες τους και με άλλα μέλη της σχολικής κοινότητας
  • Να υλοποιήσουν το σχεδιασμό τους
  • Να αξιολογήσουν το αποτέλεσμα της δράσης τους
  • Να διαχύσουν τη δράση τους 

Για το σκοπό αυτό,

  1. Δημιουργήσαμε «Περιβαλλοντική επιτροπή» αποτελούμενη από τους μαθητές/τριες των τριών τμημάτων, τους υπεύθυνους εκπαιδευτικούς για το πρόγραμμα, την υπεύθυνη για την καθαριότητα του σχολείου μας, έναν εκπρόσωπο γονέων από κάθε τμήμα και την προϊσταμένη του νηπιαγωγείου που είχε και ρόλο ενδιάμεσου στη συνεργασία με τον Δήμο.
  2. Σχεδιάσαμε ποικίλες δραστηριότητες βιωματικού και ομαδοσυνεργατικού κυρίως χαρακτήρα.

Αναλυτικότερα,

  • Συστήσαμε στα παιδιά την κούκλα – anima Γαία που ενσάρκωνε για τα παιδιά τη φωνή της Φύσης. Συνομιλώντας με τα παιδιά μοιραζόταν μαζί τους προβληματισμούς της και τα καλούσε σε δραστηριότητες για την εξέλιξη του προγράμματος.
  • Κάναμε έρευνα στο σχολείο μας και εντοπίσαμε προβλήματα/ζητήματα που αφορούν στο ζήτημα. Μετρήσαμε τα απορρίμματα που παράγουμε, τα ομαδοποιήσαμε, αξιολογήσαμε τις παρατηρήσεις μας σε σχέση με καθημερινές συνήθειές μας και καταλήξαμε στην ανάγκη να αναλάβουμε δράση.
  • Αξιοποιήσαμε λογοτεχνικά κείμενα όπως, «Το βρωμοχώρι», «Η κυρά φύση και ο κακός ο Ρύπος», «Ο πλανήτης σε ένα γυάλινο βαζάκι», «Τα όνειρα των σκουπιδιών», «Το δάσος που θα γινόταν χαρτί», «Ο Μπεν η Μου  και τα σκουπίδια» , «Πού πάνε όλα αυτά;», «Ήταν ένα μικρό χαρτάκι» κά.
  • Χρησιμοποιήσαμε ψηφιακό υλικό όπως παρουσιάσεις, προβολές βίντεο, ψηφιακά παιχνίδια κτλ
  • Κάναμε έρευνα στο πεδίο (σχολική αυλή – γειτονιά) για να διαπιστώσουμε την ύπαρξη κάδων και τον τρόπο χρήσης τους από τους κατοίκους.
  1. Δημιουργήσαμε «γωνιές Ανακύκλωσης» και «γωνιές 2ης Ευκαιρίας» για τα απορρίμματα της τάξης μας.
  2. Παίξαμε παιχνίδια κινητικά και επιτραπέζια όπως, «Κρυμμένος Θησαυρός», «Τρίλιζα της ανακύκλωσης», σκοποβολή και σκυταλοδρομίες Ανακύκλωσης και άλλα.
  3. Δημιουργήσαμε εικαστικά έργα και κατασκευές αξιοποιώντας ανακυκλώσιμα υλικά.
  4. Τραγουδήσαμε
  5. Δημιουργήσαμε τις δικές ιστορίες.
  6. Καλλιεργήσαμε δεξιότητες αξιοποιώντας:
  • Λογικομαθηματικές δραστηριότητες: Αναγνώριση και χρήση συμβόλων (συσκευασιών – κάδων κτλ) ταξινομίσεις, ομαδοποιήσεις, καταμετρήσεις.
  • Δραστηριότητες στη γλώσσα: Εμπλουτισμός λεξιλογίου, σύνθετες λέξεις, πολυτροπικά κείμενα, αφηγήσεις, παραγωγή λόγου.
  • Δραστηριότητες ΤΠΕ: Χρήση υπολογιστή για αναζήτηση πληροφοριών, επικοινωνία, καταγραφή κτλ.
  • Δραστηριότητες ΦΕ: Πειράματα για διερεύνηση των ιδιοτήτων των υλικών, προσομοιώσεις, δημιουργία ανακυκλωμένου χαρτιού.
  1. Δημιουργήσαμε Οικοκώδικα ο οποίος πήρε τη μορφή «Συμβολαίου της τάξης».
  2. Κινητοποιήσαμε όλα τα εμπλεκόμενα μέρη (συμμαθητές, γονείς, υπεύθυνη καθαριότητας) καλώντας τους να συγκεντρώνουν τα ανακυκλώσιμα υλικά προκειμένου να τα αξιοποιούμε για να μειώσουμε την κατανάλωση πρώτων υλών στις καθημερινές μας εργασίες.
  3. Συνεργαστήκαμε με μαθητές άλλων σχολείων.
  4. Καλέσαμε σε συνεργασία άλλα σχολεία του Δικτύου Οικολογικά Σχολεία

Αξιολόγηση, αποτίμηση των δράσεων

Στο τελευταίο εξάμηνο συλλέξαμε περισσότερα από 30 κιλά χάρτινων συσκευασιών, 10 κιλά πλαστικών συσκευασιών και 5 κιλά εφημερίδων, φυλλαδίων και χαρτιών περιτυλίγματος  που αξιοποιήθηκαν στη δημιουργία κατασκευών για τις ανάγκες των προγραμμάτων μας.

Εξοικονομήσαμε χρησιμοποιώντας και τις δύο όψεις των σελίδων ζωγραφικής ή τη μισή σελίδα περισσότερα από 3 πακέτα φωτοτυπικό χαρτί, ανά τάξη.

Μικραίνοντας τις γραμματοσειρές και αντίγραφα ανά σελίδα σε φωτοτυπημένα κείμενα, 2 πακέτα φωτοτυπικό χαρτί.

Χρησιμοποιώντας συστηματικότερα την ηλεκτρονική αλληλογραφία, 2 πακέτα φωτοτυπικό χαρτί.

Με την πρακτική της 2ης ευκαιρίας εξοικονομήσαμε σε χειροτεχνίες περισσότερα από 10 κιλά χαρτόνι και χαρτί, 3 κιλά πλαστικών, 5 κιλά γυαλί και 2 κιλά μεταλλικών συσκευασιών.

Ενημερώσαμε για τις δράσεις μας και διαχύσαμε τα αποτελέσματα των προσπαθειών μας με ποικίλους τρόπους όπως:

  • Να γράψουμε ενημερωτικές επιστολές και να τις μοιράσουμε.
  • Να δημιουργήσαμε αφίσες και να τις κολλήσουμε σε διάφορα σημεία και εκτός σχολείου.
  • Να σχεδιάσουμε open day για να ενημερώσουμε και να ευαισθητοποιήσουμε τη σχολική κοινότητα.
  • Να κάνουμε αναρτήσεις στο blog του σχολείου μας.
Συγγραφέας: 
ALEXANDRA KOSKOLOU