3 Δεκεμβρίου : Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία

Το 1992, η Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ , ανακήρυξε την 3η Δεκεμβρίου ως Παγκόσμια Ημέρα ΑΜεΑ. Στο σχολείο μας φέτος, η ημέρα αυτή, γιορτάστηκε την Παρασκευή 2 Δεκεμβρίου 2022.

Οι δράσεις που διοργανώθηκαν στο αμφιθέατρο του σχολείο μας,  είχαν ως στόχο τα παιδιά να κατανοήσουν θέματα αναπηρίας και να ευαισθητοποιηθούν αναφορικά με την αξία της διαφορετικότητας. Πιο ειδικοί στόχοι ήταν:

να συνειδητοποιήσουν τα παιδιά ότι πολύ συχνά στη σχολική – και όχι μόνο – ζωή θα βρεθούν στο ίδιο περιβάλλον με άτομα που έχουν αυτές τις αναπηρίες,

να μάθουν να παρατηρούν και να αλληλεπιδρούν,

να προσεγγίσουν με βιωματικό τρόπο την αναπηρία,

να αποκτήσουν ενσυναίσθηση και να κατανοήσουν τις ανάγκες και τις δυσκολίες των άλλων,

να γνωρίσουν διαφορετικούς τρόπους μέσα από τους οποίους είναι δυνατή η μάθηση,

να συνεργαστούν.

Οι δραστηριότητες με τις οποίες ήρθαν σε επαφή τα παιδιά ήταν χωρισμένες σε 4 σταθμούς.

 Ο πρώτος σταθμός αφορούσε την κινητική αναπηρία, όπου οι μαθητές κλήθηκαν να ζωγραφίσουν και να γράψουν  με το στόμα ώστε να συνειδητοποιήσουν πόσο δύσκολο είναι για κάποιον άνθρωπο τυπικής ανάπτυξης να κάνει κάτι με το στόμα, ενώ έχει μάθει να το κάνει με τα χέρια, ενώ ανάπηροι έχουν μάθει να κάνουν τα ίδια πράγματα με διαφορετικό τρόπο.

Ο δεύτερος σταθμός αφορούσε αισθητηριακές αναπηρίες και πιο συγκεκριμένα κώφωση και αλαλία . Για την εμπλοκή των παιδιών σε τέτοιου είδους δυσκολίες υπήρξε μία δραστηριότητα παντομίμας και μία δραστηριότητα χειλαναγνωσίας όπου τα παιδιά χρειαζόταν να συνεργαστούν για να ανταπεξέλθουν στις δραστηριότητες.

 Ο τρίτος σταθμός ήταν αφιερωμένος στην οπτική αναπηρία. Αρχικά τα παιδιά προσπαθούσαν να διαβάσουν ένα θολό κείμενο (μερική τύφλωση) και στη συνέχεια να περάσουν ένα μπαλάκι μέσα από στεφάνι, έχοντας κλειστά μάτια (ολική τύφλωση), με μοναδικό οδηγό ηχητικά εφέ από κουδουνάκια πάνω στο στεφάνι.

Τελευταίος σταθμός και λίγο διαφορετικός είχε ως σκοπό οι μαθητές να κατανοήσουν δυσκολίες που αντιμετωπίζουν άλλοι συμμαθητές τους. Πιο συγκεκριμένα ο τελευταίος σταθμός ήταν συνδεδεμένος με τις μαθησιακές δυσκολίες όπου οι μαθητές κλήθηκαν να λένε τα χρώματα που έβλεπαν και όχι τη λέξη που διάβαζαν ( μπλε ,  κόκκινο, πράσινο )  και να διαβάσουν προτάσεις με έντονους αναγραμματισμούς (π.χ.Ο Γιρώγςο ενίαι ψετηλόρτος αόπ τνο αλφδεό τυο.)

Συγγραφέας: 
Χαραλαμπάκη Στέλα