Ένα ... ΘΗΤΑ με βραβευμένα διηγήματα

Ο Σόκιαλης ετοιμάζει κισκέτσ μαζί με το Στέλιο Γιαβρίμη ...
Ο Σόκιαλης  ήξερε πολλές τέχνες. ΄Εκανε μέχρι τον πρακτικό γιατρό  και έβαζε στη θέση του χέρια και πόδια που είχαν εξαρθρωθεί.Εδώ τον βλέπουμε να φτιάχνει ξύλια κουτάλια και την πραμάτεια του απλωμένη πίσω του

Κυκλοφόρησε πριν λίγες μέρες το ειδικό τεύχος του ΘΗΤΑ με τα βραβευμένα διηγήματα των μαθητών του σχολείου στον φετινό 11ο διαγωνισμό γραπτού λόγου των εκδόσεων «Πατάκη». Το τεύχος έχει 36 σελίδες και περιλαμβάνει 6 διηγήματα μαθητών της ΣΤ΄ Δημοτικού και 3 διηγήματα μαθητριών της Α΄ τάξης του Γυμνασίου Θερμής   Όλα τα κείμενα - πλην ενός που δεν έχει στοιχεία μυθοπλασίας - δουλεύτηκαν το χειμώνα, που μας πέρασε στο  Εργαστήρι  Δημιουργικής Γραφής, που λειτουργούσε στο Σχολείο όλα τα πρωϊνά του Σαββάτου.

Όλα τα διηγήματα περιγράφουν πραγματικές καταστάσεις και χρειάστηκαν αρκετές ώρες για να αντληθούν τα στοιχεία, είτε από βιβλία και εφημερίδες, είτε από συνεντεύξεις.Αξίζουν συγχαρητήρια στα παιδιά, που δεν βαρρυγκόμησαν ούτε για  μια στιγμή, αλλά έβγαλαν σε πέρας όλο αυτό τον όγκο της δουλειάς αναδεικνύοντας μοναδικές στιγμές της τοπικής και της οικογενειακής τους ιστορίας.

Οι μαθητές και τα διηγήματά τους είναι :

> Η απίστευτη  ιστορία του σχολείου μου /ΜΑΡΚΟΣ ΜΑΤΖΙΑΡΛΗΣ - ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ

Από ένα  παλιό  οθωμανικό νόμισμα ένας μαθητής ανακαλύπτει την ιστορία του σχολείου  του. Έτσι  μαθαίνει, ότι ως το 1922 το κτήριο ήταν τζαμί και η αυλή του μουσουλμανικό νεκροταφείο, ότι  τα εγκαίνιά του έκανε ο Γ.Παπανδρέου,  ότι εδώ λειτούργησε η πρώτη στη Ελλάδα  νυχτερινή σχολή για προσφυγόπουλα το 1926, ότι για να αγοραστεί ο εξοπλισμός του  παίζονταν ταινίες κινηματογράφου στις  αίθουσές του, ότι από τις μουριές του κήπου παραγόταν μετάξι, που πουλιόταν για να έχει έσοδα το σχολείο και πολλά άλλα.

> Οπτασίες στα λουτρά της  Θερμής / ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΛΕΛΗΣ - ΣΤ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ

 Ένας μαθητής αναπολεί -βλέποντας τις αντανακλάσεις του νερού -στα λουτρά της Θερμής και τα ιστορικά πρόσωπα , που πέρασαν από εκεί και έκαναν τα λουτρά τους. Μεταξύ άλλων περιγράφει την άφιξη του Μεγάλου Κωνσταντίνου και της Αγίας Ελένης με πλοιάριο, τον ερχομό του Μωάμεθ του  Πορθητή πάνω σε άλογο, την παραμονή της αρχαιολόγου W. Lamb, που  ανέσκαψε την προϊστορική Θερμή   το 1930, τον ερχομό του Ναύαρχου Κουντουριώτη, του Ελ. Βενιζέλου,  του Γ.Παπανδρέου, του Βασιλιά Παύλου και της Φρειδερίκης, του Μυριβήλη και άλλων επώνυμων στο Σάρλιτζα κ.λ.π.

> Ο  πλάστης της Ρουντίνας / ΑMΑΝΤΑ ΚΡΕΚΟΣ - ΣΤ΄ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ 

Μια μαθήτρια αφηγείται  τις σχέσεις της με  άλλα παιδιά  ξένων τουριστών - που κάνουν στο ξενοδοχείο, όπου δουλεύουν οι γονείς της, τις διακοπές τους.  Ταυτόχρονα μας διηγείται τη γνωριμία της με τη μεγάλη Ελληνίδα  λογοτέχνιδα Άλκη Ζέη,  μας εξηγεί γιατί στην Αλβανία η σπεσιαλιτέ τους είναι οι πίτες και μας αποκαλύπτει  τι  τράβηξαν οι πρώτοι Αλβανοί που ήρθαν στη Ελλάδα τη δεκαετία του 1990.

> Ο ξεριζωμός μας από το Αϊβαλί το ‘22 /ΡΑΦΑΕΛΛΑ ΣΑΡΙΚΕΛΛΗ- ΣΤ΄ ΔHMOTIKOY

Μια 96χρονη εξιστορεί στη δισέγγονή της, το πώς ξεριζώθηκε η οικογένεια της μητέρας της από το Αϊβαλί το 1922. Μεταξύ άλλων της αφηγείται το   που κρύψανε τα χρυσαφικά τους για να τα σώσουνε από τους  Τούρκους, πως ερωτεύτηκε τη μητέρα της στο κάστρο της Μυτιλήνης, ένας στρατιώτης, το πώς την παντρεύτηκε και την έφερε να ζήσουν στους  Πύργους Θερμής, και πολλά άλλα

> Ο πεισματάρης Μίρι / ΕΡΓΚΙΤΑ ΜΕΤΣΙ - ΣΤ΄ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ

Μια μαθήτρια καταγράφει τις περιπέτειες του πατέρα της που έρχεται  στην Ελλάδα παράνομα σαν μετανάστης την δεκαετία του 1990. Μέσα από την αφήγηση βλέπουμε όλες τις δυσκολίες, που αντιμετώπισαν στην κάθοδό τους στην Ελλάδα οι πρώτοι παράνομοι  Αλβανοί μετανάστες. Αποκορύφωμα η σκηνή, που κινδυνεύουν να καούν ζωντανοί, όταν τα ρούχα τους παίρνουν φωτιά από ένα αναμμένο τσιγάρο, καθώς πέφτουν να κοιμηθούν, ξεθεωμένοι από την κούραση μέσα σε ένα παλιό πολυβολείο.

>  Ο καλός ο παίκτης βλέπει γήπεδο/ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΣΙΓΑΝΟΣ- ΣΤ΄ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ

 Ένας μαθητής συζητά για το ποδόσφαιρο με τον παππού του, που μπλέκει στις διηγήσεις του και προσωπικές του ιστορίες αφού, όπως του λέει «η ζωή είναι όπως το ποδόσφαιρο. Και στα δυο πρέπει να μυριστείς τις ευκαιρίες, για να βάλεις γκολ». Του επισημαίνει επίσης ότι για να γίνει καλός παίχτης πρέπει να μάθει «να βλέπει ...γήπεδο» φράση που δεν γίνεται κατανοητή από τον εγγονό του  μέχρι που έρχεται ένα περιστατικό να την ξεδιαλύνει .

> Η  αρχαιολόγος που ξέθαψε την προϊστορική Θερμή  / ΜΑΝΤΩ ΤΖΩΡΤΖΗ –Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

 H Winifred  Lamb ήταν η Βρεττανή αρχαιολόγος, που  δούλεψε  4 χρόνια (1929-1933) για να αποκαλύψει την προϊστορική θερμή,  σύγχρονη  της Τροίας και  της  αρχαία Πολιόχνης της Λήμνου. Στο  κείμενο  καταγράφονται στοιχεία για τη ζωή και το έργο της καθώς και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες  πραγματοποίησε τότε τις ανασκαφικές της εργασίες

> Μια  ξεχασμένη αφιέρωση / ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΤΡΑΤΑ –Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

Μια μαθήτρια «σκοτώνει την ώρα της» παίζοντας με το κινητό της,  όπως όλα τα παιδιά της ηλικίας της.  Αυτό εκνευρίζει τη γιαγιά της, που την περιμένει πως και πώς «να πουνε και καμιά κουβέντα» οι δυό τους. Η  συμπεριφορά της εγγονής όμως αλλάζει, όταν από ένα τυχαίο περιστατικό ανακαλύπτει παλιές φωτογραφίες της οικογένειας,   από τις οποίες αναδύεται  ένα συναρπαστικό παρελθόν. Ψάχνοντας αυτό το παρελθόν  πέφτει πάνω σε ένα παλιό δίσκο γραμμοφώνου, που κρύβει ένα εντυπωσιακό μυστικό για τον Αϊβαλιώτη  θαλασσόλυκο προπάππο της 

> O παππούς μου ο Σόκιαλης/ ΕΡΜΙΟΝΗ ΓΙΑΒΡΙΜΗ- Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

  Μια γιαγιά διηγείται στα εγγόνια της  την ιστορία του παππού της, που ήρθε πρόσφυγας από τα Σόκια της Μικράς Ασίας το 1922 και ρίζωσε στη Θερμή.  Μέσα από την αφήγησή της ζωντανεύουν σκηνές από τις σφαγές που έκαναν οι Τσέτες, από το χαμό των παιδιών του,  τη διάλυση της πρώτης του οικογένειας,  από τη μυθιστορηματική σωτηρία του, καθώς και ένα φοβερό μυστικό που αποκαλύπτει στα παιδιά του,  λίγο προτού φύγει από τη ζωή.

Συγγραφέας: 
ΕΛΕΝΗ ΒΑΜΒΑΚΑ